Trainen we eigenlijk op de juiste manier?

" We stijgen niet tot het niveau van onze verwachtingen, maar we vallen terug tot het niveau van onze training "

Waarom deze vraag?

Ik stel deze vraag door persoonlijke ervaringen, door blog verhalen die ik onlangs heb gelezen en een interessant gesprek met een Duitse noodarts tijdens een EHBO evenement onlangs.

” Dikwijls heb ik op het puntje van mijn stoel (of bank in mijn geval) zitten kijken naar reality-tv over de spoedeisende hulp. De daar voorkomende acute situaties intrigeren mij enorm. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar hoe ik in soortgelijke situaties zou reageren. Weet ik dan wel wat ik moet doen? Zou ik geen black-out krijgen? Handel ik wel juist? Op die vragen kreeg ik kort geleden een antwoord “

Dit is een interessant quote uit een mooie blog die ik onlangs heb gelezen

Afbeelding van Grey Anatomy

Is het niet logisch dat we het niet kunnen weten?

Natuurlijk is het heel erg logisch dat we dat niet van te voren kunnen weten. Binnen de zorg (verlening) is het acute deel maar een zeer klein percentage.

Dan is de kans dat je hier ervaring in op doet, zeer klein, mits je niet bewust gekozen hebt als zorgprofessional voor deze richting.

De meest logische redenatie is dus ook dat we dus niet kunnen weten hoe we als zorgprofessionals zullen reageren op een acute situatie (waar natuurlijk hetzelfde geldt voor andere minder vaak voorkomende situaties).

 

Wat is het probleem dan?

De moeilijkheid in deze, is dat de omstandigheden waar we het over hebben bijna altijd weinig tot geen ruimte hebben m.b.t. tijd en of het maken van fouten en foute beslissingen.

Sterker nog hoe sneller er gehandeld wordt/kan worden, hoe beter de verwachte overlevingskans cq. uitkomst van de patiënt, waar hetzelfde geldt voor het nemen van de juiste beslissingen en het juist uitvoeren van de (verpleegtechnische) handelingen.

Huidige vorm van scholing / training

De huidige vormen van het onderwijs binnen de acute zorgverlening, is vooral gebaseerd op klassikaal onderwijs onder gereguleerde omstandigheden. Dit geld voor burgerhulpverlening, EHBO-scholing, maar ook voor het medisch onderwijs aan zorgprofessionals

 

Hoe nu verder?

Dat is misschien wel de meest belangrijke vraag; kritiek geven en of iets niet goed en of juist vinden is het een, maar een oplossing bedenken is een ander.

Voor mij is het de ‘oplossing ‘ niet moeilijk, want het is een oplossing die al veel langer bestaat en internationaal en nationaal al veel vormen kent binnen de acute zorg.

Namelijk het creëren van hyper – realistische trainingsomstandigheden, waardoor binnen een gesimuleerde omgeving, er wel een realistische hoge druk kan worden gegenereerd.

Hierdoor zullen cursisten enerzijds zichzelf (beter) leren kennen en anderzijds leren ze te kunnen handelen onder (zeer) moeilijke omstandigheden, waardoor de kans groot is dat ze zullen kunnen handelen in echte scenario’s

 

Voorbeelden van de zgn. ATACC Course

Persoonlijke ervaring

Voor de Belgische opleiding tot spoedeisende hulp/intensive care verpleegkundige kregen we de opdracht om een reanimatie /AED scholing te verzorgen voor mensen die geen enkele ervaring hadden met reanimeren.

Het eerste deel van de oefenavond heb ik besteed aan de basis van het reanimeren en het omgaan met de AED. Later op de avond, toen de basis voldoende was, heb ik de oefeningen anders ingevuld.

Bijvoorbeeld verhoogde ik de druk door al schreeuwend en duwend door de groepen te lopen, hierdoor moesten ze de basis oefening zoals de massage en het aanleggen van de AED uitvoeren, terwijl iemand schreeuwend over ‘zijn moeder’ aan hen trok en duwde.

Een andere oefening die ik deed, was dat ik een twee tal op de gang plaats liet nemen. De andere cursisten kregen de opdracht om het ze enigszins moeilijk te maken (schreeuwen, duwen, mee willen bemoeien). Dit was een deel van de moeilijkheid, die ze niet verwachtten. Het andere deel kwam doordat ik ineens de deur opende en in volle paniek ze de ruimte binnen trok, omdat mijn vader/moeder/zoon dood ging.

Hierdoor werd de druk opgevoerd, binnen gecontroleerde omstandigheden

Wat heel erg mooi was om te zien; was dat, hoewel het een heel korte oefenperiode was, de basis theorie en handelingen onder verhoging van de druk (en die werd behoorlijk verhoogd) zeer goed werd uitgevoerd.

Simpel maar doeltreffend

Zoals mijn persoonlijke voorbeeld hopelijk laat zien, is dat het helemaal niet moeilijk en of duur hoeft te zijn om de trainingen/scholingen dichter bij de realiteit te laten komen.

In mijn ogen is het ook naiif om te geloven dat wanneer je een training hebt gedaan onder gecontroleerde omstandigheden, dit je dan het beste voorbereid voor het uitvoeren van een reanimatie in echte omstandigheden, omdat deze scholing je niet voorbereid op de stress die een echte reanimatie met zich mee brengt

Afbeelding van Grey Anatomy

Train zoals je (moet) vecht (en), en vecht zoals je traint

Deze spreuk houdt eigenlijk in dat wanneer je onder extreme/moeilijke/zware omstandigheden traint, je deze vaardigheden (hetgeen je hebt geleerd en getraind) ook in een echte situatie kunt uitvoeren

ATACC Course

Hieronder staan een aantal afbeeldingen van een van de meest aantoonbare simulatie trainingen ter wereld, die gegeven wordt in Engeland.

De zgn. ATACC Course: Anaestesie, Trauma en Critical Care cursus

Voor meer informatie:

Nederlands: https://www.urgentiegeneeskunde.com/course-reviews/anaesthesia-trauma-and-critical-care-atacc-cursus

Engels: https://www.ataccgroup.com/

 

Afbeelding van Grey Anatomy

Video ATACC Course

Hieronder vindt u een indrukwekkende video, welke heel duidelijk laat zien hoe intens de training kan zijn

Let wel, het zijn heftige beelden

ATACC Video

Leave a Reply

Leave a Reply

  Subscribe  
Notify of